مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

اهالی بازار اصطلاحات مخصوص خودشان را دارند، از حجره و تیمچه گرفته تا راسته و سرا، نام‌های متنوعی برای بخش‌های مختلف بازار در نظر می‌گیرند. در قلب تپنده اقتصاد پایتخت سراهای بسیاری وجود دارد که نام و نشان آنها برای اغلب تهرانی‌ها آشنا و شناخته شده است.

سرا

همشهری - سعیده مرادی: سراهایی مانند سرای حاج حسن و سرای امیر کبیر که ۲ گذر قدیمی و معروف بازار بزرگ تهران محسوب می‌شوند.

سرای حاج حسن

سرای حاج‌حسن در بازار چهارسوق بزرگ قرار دارد. این سرای تاریخی در بهار سال ۱۲۲۶ شمسی توسط حاج‌محمدحسن تاجر کلاهدوز وقف شده است.

سرای یک تاجر کلاهدوز

سرای حاج حسن ۲ ورودی، ۳ حیاط و ۳ دالان دارد و از قدیمی‌ترین سراهای بازار است که دالان‌های اول و دوم آن مختص فروش پتو، حوله و رو تختی است. جالب است بدانید که خیلی از پخش کننده‌های عمده لوازم خیاطی و خرازی هم در حیاط دوم این سرا فعال هستند. در این سرا هم به صورت تکی و هم عمده می‌توانید کالای مورد نیاز خود را تهیه کنید. بعد از دیدن این سرا می‌توانید از مشیر خلوت و مسجد جامع هم بازدید داشته باشید.

نشانی: خیابان پانزده خرداد، بازار بزرگ، بین چارسوق کوچک و بزرگ

چطور برویم: وارد بازار بزازها شوید. به چهارسوق بزرگ که رسیدید، سمت چپ بپیچید. مسیر را ادامه دهید تا به سرای حاج حسن برسید.

قدمت: ۱۵۰ سال

سیری در سراهای تاریخی بازار بزرگ تهران

سرای امیرکبیر

سرای امیرکبیر بازار تهران که با نام سرای امیر یا سرای اتابکیه نیز شناخته میشود؛ حدود ۱۷۵ سال قدمت دارد و به دستور امیرکبیر ساخته شد.

بورس پاچه

سرای امیر از سراهای اصلی فروش پارچه در بازار تهران است که ۳ دالان ورودی و ۳ حیاط دارد. دالان اول سرای امیراز بازار امیر؛ دالان غربی از بازار کفاش‌ها و دالان شمالی از بازار خیاط‌ها روبروی آرامگاه امامزاده زید(ع) شروع می‌شوند. همچنین در وسط حیاط سوم بازارچه امیرکبیر قرار دارد. ‌ در این سرا هر نوع پارچه ایرانی و خارجی را می‌توان پیدا کرد. البته بیشتر مغازه‌های این راسته بیشتر پارچه با متراژ بالا و عمده می‌فروشند، اما هستند مغازه‌دارانی که پارچه با متراژ کم هم عرضه می‌کنند.

نشانی: بازار تهران، بین بازار کفاش‌ها و بازار عباس‌آباد

چه‌طور برویم: بازار پاچنار را ادامه دهید تا به بازار کفاش‌ها برسید. بعد به سمت راست بپیچید تا وارد سرای امیر شوید.

قدمت: ۱۷۵ سال

سیری در سراهای تاریخی بازار بزرگ تهران

کد خبر 872985
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha